9 mars 2014

Tims doptårta med tennisskor

I oktober fick min bror tillökning i familjen och Kevin fick en lillebror. Första helgen i Februari var det dags för dopet av Tim. Jag var just då sjukskriven och skulle inte ha fått göra något, bara ligga, men jag kunde inte hålla mej då det var frågan om en tårta till min brorsons dop. Jag hade ju sett fram emot att få göra söta tennisskor. Med hjälp av min mamma och min sambo fick vi ihop en tårta till dopet. Att göra skorna gick ju bra sittandes så de gjorde jag en dag. Min mamma bakade tårtbotten och tillsammans fyllde vi den och min sambo hjälpte till med gräddvispning och kavlingen av marsipanen när det var dags att dekorera. Så fast vi var många kockar så blev det en söt liten doptårta av det hela.


Tims doptårta

Blåa tennisskor

Tårtan hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det vaniljkräm, grädde och jordgubbar. Ovanpå var det en vit marsipanplatta som skorna stod på. På kanten av tårtan var det grädde som jag jämnat ut med en dekorationsskrapa.  De söta blå tennisskorna var gjorda av sockermassa. Banden var de enda som var oätliga och de var satinband. Runt skorna strödde jag ut ätliga silver stjärnor.


Doptårta med små tennisskor

Kanten gjord med dekorationsskrapa

2 kommentarer:

  1. Åh så fin den var! Synd att vi missade den. :(
    Men vad har du varit med om som inte fick göra nåt?

    H. Hanna-grannen. :D

    SvaraRadera
  2. Tack Hanna! Ja det var synd ni inte kunde komma.
    Inga farligheter har hänt och nu är allt back to normal.

    SvaraRadera