31 oktober 2013

Chokladmoussetårta med hallon

I mitten av oktober beställde Jakobs mamma den här chokladmoussetårtan med hallon till en fest. Enda önskemålen jag fick var att tårtan skulle vara en chokladmoussetårta som var glutenfri och laktosfattig. För att göra den lite speciell så lade jag hela hallon inuti tårtan. Hoppas det blev gott med hallon för jag har inte själv smakat just denna kombination. Tyckte bara att det skulle passa.


Moussetårta med choklad och hallon

Galler av choklad på kanten

En röd ros

Tårtan skulle vara glutenfri så till botten använde jag glutenfria chokladkex jag bakat själv. På kanten av tårtan gjorde jag ett galler av choklad och sen dekorerade jag tårtan med en röd ros och några beiga blommor, alla av marsipan. 
I receptet skriver jag bara in kex men man kan ju använda tex havre- eller chokladkex eller vilka kex man vill.

Chokladmoussetårta med hallon

Botten
200g kex
70g smält smör

Fyllning
2 gelatinblad
2 dl + 4 dl vispgrädde
300g mörk choklad
3 äggulor
(40g florsocker)
ca 200g hallon

Klä en 22-24 cm form med löstagbar kant med bakplåtspapper. Mixa kexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut kexblandningen i formen.
Lägg gelatinbladen i blöt. Hetta upp 2 dl av grädden och smält chokladen i den varma grädden. Rör om tills allt smält. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem i gräddchokladen. Vispa 4 dl av grädden. Vispa upp äggulorna lätt med florsockret. Det går bra att lämna bort sockret om man vill. Häll chokladen i äggsmeten, rör om. Rör till sist ner den vispade grädden. 
Lägg lite av moussen på kexbotten. Tryck ner hallonen i moussen och täck med resten av moussen. Ställ in tårtan i kylskåpet för att stelna i minst 4 timmar eller över natten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar