2 juni 2012

Hästtårta med jordgubbsfyllning

Lili fyllde 8 år för en vecka sen. Hon hade önskat sej en tårta med en häst på. Huvudsaken var att hästen var med men jag tänkte ett det passar ju bra att den sitter i en hage omringad av blommor så här när sommaren är på kommande. 

Hästtårta

Söt häst av marsipan

Tårtan hade ljusa tårtbottnar och fyllningen var två lager jordgubbsfyllning. Ovanpå var det grön marsipan. Dekorerat hade jag gjort med den söta vita hästen av marsipan, några blommor och på kanten ett staket av marsipan.  

Hästen i hagen omringad av blommor

Den här jordgubbsfyllningen innehåller inte gelatin och passar därför riktigt bra åt vegetarianer. En av mina favoriter nu just med en len jordgubbssmak. Jag använde halvtinade jordgubbar men det går bra med färska också. Vaniljkrämspulver gör så att fyllningen blir fastare och i Finland hittar man vaniljkrämspulver, av märket Sallinen, i matbutiken. Brukar finnas vid baktillbehören. Fyllningen går bra med andra bär också tex hallon, blåbär.

Jordgubbsfyllning

250 g jordgubbar
2½ dl vispgrädde
100g färskost
ca. ½ dl vaniljkrämspulver 
1 msk socker

Mixa jordgubbarna med stavmixer. Vispa grädden. Blanda ihop alla ingredienser. Låt stå en liten stund i kylskåpet innan du fyller tårtan. Räcker till två lager i en tårta med en diameter på 22-24 cm.

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet, använde det till min midsommartårta och det blev jättebra! :-) Jag har skrivit det på min blogg men självklart länkat till dig. Men säg till om det ändå inte är okej.

    Ha en fortsatt trevlig helg! :-) Kram Carro

    SvaraRadera
  2. Carro roligt att du gillade fyllningen. Det är helt ok att du skrev in receptet i din blogg.

    SvaraRadera