13 oktober 2011

Doptårtor åt Vincent

I söndags döptes min jobbkompis son Vincent och jag fick göra doptårtorna! De ville ha två tårtor en med dekormassa/sockermassa och en med grädde och hallon. Ovanpå tårtan med dekormassa ville de ha en baby med dopkolt, namnet och blommor i blått och på den andra namnet och nån blomma.


Doptårtor med hallon och sockemassa

Doptårta med baby

Tårtan med babyn består av två ljusa tårtbottnar och en marängbotten. Fyllningen fick jag bestämma så då blev det ett lager hallonmousse och ett lager chokladmousse med dajmbitar i. De tycker jag passar bra ihop. Vincents mamma tycker inte om marsipan så därför bestämde vi att jag täcker tårtan med dekormassa/sockermassa istället. Dekorationerna är gjorda av marsipan och dekormassa.


Doptårta åt Vincent

Baby i dopkolt

Den andra tårtan, som är lite mindre, skulle vara en hallontårta. Den består också av två ljusa tårtbottnar och en marängbotten. Som fyllning ville de ha hallon-, dajm-, lime fyllning. Gräddkanten har jag gjort med dekorationsskrapan och ovanpå är det hallon som är täckta med gelésocker. Dekorerade gjorde jag med likadana blommor som på den andra tårtan och namnet, men denna gång med små bokstäver. Namnet och blommorna är av marsipan.


Hallon doptårta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar