15 juni 2011

Tårta med fudgeglasyr och rabarbermoussefyllning

 Hade så mycket rabarber jag ville göra något med så jag letade i mina papper efter mera recept jag menat prova och då hittade jag receptet till denna rabarbermoussefyllning. Jag hade sett receptet på fudgeglasyren på Kinuskikissas sida som jag hade tänkt jag skulle prova. Kom på att den lite syrliga rabarbermoussen och den söta fudgeglasyren kan passa bra ihop. Och det gjorde det.


Fudgeglasyr


Ovanpå vita blommor

 Bottnen är vanlig ljus tårtbotten som jag fuktade med lite apelsinjuice. Fyllningen är rabarbermousse som består av rabarber och grädde. Ovanpå är det som sagt Fudgeglasyr som är gjord av fudge godisar som jag smälte ihop med lite grädde. När den stelnat kavlade jag ut den och täckte tårtan på samma sätt som med marsipan. Sen dekorerade jag tårtan med vita blommor.


Rabarbermoussefyllning

Tårtan jag gjorde var en liten tårta med 15 cm i diameter, räcker till 6-8 personer. Så därför gjorde jag en halv sats av både rabarbermoussen och fudgeglasyren.
 Jag har inte testat men jag skulle kunna tänka mej att man skulle kunna använda den smälta fudgen även genast, när den är varm, att täcka tårtan med. Hälla den över tårtan som med kinuski, en lättare variant av kinuski. Måste definitivt prova det någon gång.
Man kan ju använda alla sorters fudge, tex om man vill ha en svart tårta kan man ju använda svart lakrits fudge.


Rabarbermousse

300 g rabarber
1 ½ dl socker
1 dl vatten
3 gelatinblad
2 ½ dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Skär rabarbern i små bitar. Lägg rabarbern i en kastrull tillsammans med socker och vatten. Låt sjuda sakta tills rabarbern är mjuk. Smält gelatinen i den varma rabarbern. Låt svalna en stund.
Vispa grädden och blanda i rabarberkrämen. Rör om. Låt fyllningen stå en stund innan du fyller tårtan.
Fyllningen räcker till två lager i en tårta med ca. 20 cm i diameter.


Fudgeglasyr

600 g fudge godisar
½ dl vispgrädde

Smält fudgen med grädden i en kastrull på medelvärme. Rör om tills fudgen smält till en jämn smet och ta genast bort från plattan så smeten inte blir seg. Klä en skål med bakplåtspapper och häll dit blandningen. Ställ i kylskåpet för att stelna. Glasyren kan göras färdig dagen före användning.
Kavla ut fudgeblandningen på ett silikonunderlag, strö pudersocker under så det inte fastnar. Täck tårtan på samma sätt som med marsipan. Räcker till att täcka en tårta med 24-26 cm i diameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar