5 maj 2011

Pingutårta

Senaste helg fyllde min jobbkompis dotter 2 år och hon hade önskat sej en Pingutårta. Tårtan blev i form av en igloo och ovanpå hade jag gjort Pingu och hans kompis sälen Robby.


Pingutårta

Igloon är gjord av en ljus tårtbotten och som fyllning är det vaniljkräm, jordgubbssylt och grädde. Ovanpå är det sockermassa och vit marsipan. Jag blandade hälften och hälften för att få en fin vit färg. Sockermassan i sej är så jätte vit och marsipanen är mera smutsigt vit. Dörren är gjord av gul marsipan. För att få fram iskuberna på igloon så tryckte jag försiktigt med marsipanverktyg.
  

Pingu och Robby


Pingu, Robby och bollen har jag gjort av marsipan. Pingu blev lite tjock men han har väl ätit mycket fisk denna gång.


Igloo



3 kommentarer:

  1. Vad söt! Vågar int visa den här åt A för då ska hon väl ha en sån... :D

    SvaraRadera
  2. å den var som sagt mycket uppskattad, mycket fotograferad och mycket god :)

    SvaraRadera
  3. Tack Petra och M! Bra att den var omtyckt. Petra, A kan nog få en egen Pingu.

    SvaraRadera