19 mars 2011

Marianne cupcakes med chokladfrosting

Jag älskar choklad och jag älskar muffins eller cupcakes. Dessa cupcakes med Fazers marianne crush har jag gjort några gånger och är alltid lika nöjd, tycker om kombinationen med mint och choklad. Chokladfrostingen som jag hittade i Leila Lindholms bok -a piece of cake- passar jätte bra till. Den som gillar Marianne godis och choklad skall absolut prova detta recept.

Cupcakes med marianne crush och choklad

Chokladfrosting

Recepten på cupcaken och frostingen sätter jag in här:

Marianne cupcakes

60 g smör eller margarin
1 dl socker
2 ägg
100 g mörkchoklad
1 tsk pepparmintsarom
2 1/4 dl mjöl
1 tsk soda
3/4 dl mjölk
150 g Marianne crush

Vispa smör och socker pösigt. Blanda ner äggen ett i taget. Smält chokladen och blanda ner den och pepparmintsaromen i smeten. Blanda mjölet och sodan och rör ned i smeten omväxlande med mjölken. Blanda ned marianne crushen. Grädda i 175C i 20 minuter. Smeten räcker till ca 16 st.

Chokladfrosting

60g mjukt smör eller margarin
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
100g naturell färskost (tex philadelphiaost)
1 msk kaffe

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och färskosten krämigt med elvisp. Rör sist ned kaffet. Bred eller spritsa frostingen på cupcaken. Frostingen räcket till ca 12 st cupcakes.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar